مطالب مرتبط :

دستور استاندار كهگيلويه و بويراحمد براي جابجايي 45 روزه يك روستا
تاكيد استاندار كهگيلويه و بويراحمد بر اتمام طرح هاي نيمه تمام
بررسي نقش شوراها در توسعه شهرها و روستاهاي استان كهگيلويه وبويراحمد
معاون عمراني جديد استانداري كهگيلويه و بويراحمد كيست؟
نامه سرگشاده به استاندار استان
پخش برنامه هاي مختلف در هفته دفاع مقدس از شبكه استاني دنا
نامه ای به استاندار کهگیلویه و بویراحمد : فرماندار گچساران را عزل کن
هدایتخواه غایب بزرگ برنامه های فرهنگی استان
نامه كتابداران استان به رئيس جمهور
نامه به استاندار در خصوص تغيير نام استان / بر طبل تفرقه نكوبيد


mohsen @ شنبه 8 بهمن 1390 - 08:01:54

آورین آورین...
مح قلي @ شنبه 8 بهمن 1390 - 08:32:53

تو هم فقط مي خواي خودتو مطرح كني تو هنوز بچه اي واسه اين كارا اگه تونستي دكترا مثل بچه هاي نورابادي قبول شي مردي ور نه.....كه تو دانشگاه بهشتي فقط يه ورودي آن 7 نفر نورابادي اند كه حقوق قبول شدند ..؟؟؟؟؟
گجسون @ شنبه 8 بهمن 1390 - 08:38:50

براي چه نمي ريد از اونايي كه تو گجستان بودن وبعد از اون كنار دست بهرام آريانا بودن بپرسيد از شما آقاي عليبازي مي خوام كه شما خودتان به اين تاريخ هاي زنده سري بزنيد:مثل سيد عوض گوهري كه تو اون جنگ بوده تو زندان زند بوده و كنار بهرام آريانا بوده......
طیبی @ شنبه 8 بهمن 1390 - 08:50:15

به نظرم اسم استان طولانی است و یا باید بچسبیم به همان "استان کهگیلویه" که فکر می کنم در همین مطلب هم به اندازه کافی تایید شد که لفظ بویراحمد جدیدا اضافه شده و بویراحمد خودش جزئی از کهگیلویه است و اگر سخن از تغییر نام است هم نام """لرستان جنوبی""" به نظرم انقلابی در وضعیت اجتماعی و فرهنگی استان و منطقه بپا خواهد کرد.
سید یاسین میرمحمدی من مخالفممممممممممممممممممممم @ شنبه 8 بهمن 1390 - 08:52:18

با تغییر نام استان مخالفم
یزدانی @ شنبه 8 بهمن 1390 - 08:55:59

با تغییر نام استان مخالفم همین اندازه بگویم که هویت مردم این استان نشئت گرفته از نام استان است پس عوض کردن نام استان شاید خیلی راحت و آسان باشد اما فی الواقع گرفتن رگ و ریشه و هویت ملی و تاریخی مردمان این استان است .
ماگما @ شنبه 8 بهمن 1390 - 09:05:31

خيلي سطحي بود.
خروس لاري @ شنبه 8 بهمن 1390 - 09:06:44

شير مادر برو تو خونه با پولهاي بيشماره خودت حال كنيد ول كن حرف نزني مي گوييند لالي چقدر ناز مي كني
کی لهراس @ شنبه 8 بهمن 1390 - 09:14:52

نام کسانی مثل آریو برزن وکی لهراس و دیگر بزرگمردان-سرداران شهید هشت سال دفاع مقدس ودیگر عزیزانی که برای سربلندی این خطه گامی برداشته اند فقط در کنار نام وزین کهگیلویه و بویر احمد جاودانه است.
محسن از دهدشت @ شنبه 8 بهمن 1390 - 09:22:17

مدرس دانشگاه آزاد بلهزار مگه می خواهی در انتخابات شوراها ثبت نام کنی که اینقدر خودت رو مطرح میکنی افکاری که تو و امثال تو دارند متعلق به دوران جاهلیت است اکثریت مردم باشعور و بافهم این استان در نظرسنجی سایت عصر دنا گفته اند که باید نام استان تغییر کند انوقت شما اینقدر بر جهالت خود پافشاری میکنیدکه مورد استهزا اکثریت بینندگان همین سایت قرار گرفته اید توصیه میکنم که نظرات مردم را بخوان تا متوجه شوی که تو در دوران 150 سال قبل این استان زندگی میکنی در ثانی ابتدا باید از خودت شروع کنی اگه واقعا مرد هستی بیا و اسم خودت و فرزندت را به طور رسمی از اسمهای قدیمی این استان مثل غنجی و گرگلا قرار بده
به نظر من تو باید خود را اصلاح کنی الان قرن 21 قرن اطلاعات است نه قرن پوسپر و برنو
مهمان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 09:27:57

بله قشنگ گفتی ومیبینیم که بهمئی اصلا جزئ خوزستان بوده وربطی به کگهلویه ندارد ما هم همینو میگیم . به پیشنهاد ارتشبد در جهت اسکان عشایر وبالا خص تار ومار کردن انسجام قومی ایلات وعشایری که در برابر حکومت مرکزی قد علم کرده بودند وهرچند این استان تلفیقی از چندین استان دیگر بوده وانهم خود دلایل مدفونی داشته که این اطلاعات سطحی نمیتواند متقاعد کننده قشر عظیمی از ایلات تارومار شده باشد از جمله سئوالات ذیل:
چرا باید ایل بزرگی همچون بهمئی که خود پتانسیل یک استان را داشته باید تکه تکه شده که حتی هویت قومی خود را متلاشی شده ببیند یاداور میشود ایل بهمئی از حوالی ایذه وباغ ملک والله وصیدون گرفته تا رامهرمز وجایزان وتشان وکفش کنان و.....بوده که اگر نگاهی فقط وفقط به منطقه گرمسیری بیندازیم وسعت ان را بسنجیم وباز منطقه سردسیری را ملاحظه کنیم به بی اساس خواندن ادعای پادر رکابی وصدای چکاندن ماشه های ایل بویراحمد جهت تصاحب وافرینش شهری که حتی ساختمانی هم در ان بنا نبوده پی خواهیم برد جنگ هایی که مردم بهمئی در ان درگیر بودند به گواه تاریخ حکومت مرکزی ناتوان از مبارزه با ایلات از ترفندهایی همچون اسکان عشایر وحتی قوم وخویشی (ازدواج ثریا با محمدرضا وخوب میدانید این ازدواج فقط بخاطر ارام کردن لرهای محترم بوده)عامل تفکیک این ایل شده .بیشترین بهره را کسانی که خدمتکاران بهتری در ارتباط با مرکز بودند این پروژه اسکانیت عشایر را بخاطر جایزه خوشخدمتیها ی خود وبه سفارش شخصی وصرفا شخصی تیمسار علیزاده وعلاقه شخص ایشان به ایل بویراحمد مرکزی در دل ایل بویراحمد بنا شد که بزرگترین دلیل عقبماندگی مردم چهل تکه شده بهمئی بمدت 45سال بوده است که فقط وفقط عامل اصلی عقب ماندن از تصهیلات مدرن زندگی را وابستگی اداری به یاسوج میدانیم در صورتی که در مابقی عوامل فرهنگی ومادی کمترین ارتباط ووابستگی را به ان استان داریم وتمامی شرایط کاری اداری واقتصادی این محدوده متعلق به سرزمین وشرایط حاکم بر تمامی شئون خوزستان است
بهترین پیشنهاد به اقای اکبری عزیز جهت هدر نرفتن انرژی مضاعف خود/
اول تفکیک بهمئی است چرا که این مردم استخوانی سرسخت در گلوی شما خواهد بود همانگونه که رضا شاه کبیر نتوانست انها را زمین گیر کند دست انبوه های علیزاده نیز نخواهند توانست که این مردم را سرسپرده خود کنند .با علم به اینکه تمامی شرایط زندگی ما عجین وهمسو با خوزستان بوده وخواهد بودوتنها امورات مضاعف اداری است انهم بالاجبار متصل به یاسوج .به عرض میرسانم که نرخ بیکاری وتورم وحتی شرایط اب وهوا وهیچ وهیچی ما وشما به هم نمیاد چه اسراری برماندن ما دارید ؟؟؟؟الحمدوالله لکوموتیو دار هم دارید میشید وفقط مونده مترو وتله کابین تا اصفهان اونهم حله .با همه این تفاسیر دلم برای گچساران هم میسوزد /وبرای دهدشتیها هم نگرانم از چرام هم نمیشه گذشت ولنده که کلا فراموش شد و.........
اقای اکبری زیاد نگران اسم نباشید بالاخره بعد از انقلاب خیلی از افراد اسمشان را عوض کردند وهمگام با اسم رسمشان ومنششان هم عوض شد خیلی راحت وعلم هم در این مورد به صراحت اشاره دارد ما باید ناراحت باشیم نه شما که مفت ومجانی به همچی جایگاهی رسیدید .در ضمن متنفر از القاب هستم این رییس چی چیتو میگم ...
نظری از رامهرمز @ شنبه 8 بهمن 1390 - 09:32:25

پاینده باد کهگیلویه و بویر احمد
زنده باد لر
مهمان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 09:48:22

جون خوت بگر بشین سر جات. کلا تمام مشکلات ای استان با تغییر نیافتن اسمش حل ایابو...
مهمان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 09:50:40

برا به اصطلاح اندیشمند متاسفم
مهمان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 09:51:11

اگر ادله فوق درست است نام استان باید کهگیلویه باشد ----------- استان کهگیلویه ---------
کجای کاری استاد @ شنبه 8 بهمن 1390 - 09:52:46

اول اینکه امروزه مهد فقر واعتیاد و بدبختیه نه مهد شاهان دوم اینکه تلفظش سخته سوم اینکه دوشهر بنام کهگیلویه وبویر احمد داریم اینا کم هستند تا نام استان هم نام شهرهاباشه؟ استانو بزارین زاگرس که همه تاریخ و هویت بشری را دربر داشته باشه .آقای استاد میفرمایند بیاییم بگوییم کوه گیلویه و بویر احمد ! بابا شما که یه واو بهش اضافه کردید؟بجای اینکه خلاصه اش کنید
مهمان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 09:54:06

متآسفم برا این به اصطلاح اندیشمند
حاج عباس @ شنبه 8 بهمن 1390 - 09:58:51

دیگه ول کن این سایت نیستی تا خوانندگان عصر دنا فریاد بزنن حیا کن و رها کن. جناب اکبری کم گوی و گزیده گوی چون در
کيومرث دوستکام از شهر سوق @ شنبه 8 بهمن 1390 - 10:07:37

بنده با نظر آقاي اکبري موافقم نام استان به همين سادگيها بدست نياوده اين نام بر گرفته از تاريخ کهن اين مرز بوم دارد ونبايد بخاطر عده اي که نمي توانند آن را درست تلفظ کنند دست در تاريخ ببريم مثلا" نام استان کرمانشاه را اوايل انقلاب بخاطر داشتن کلمه شاه به باختران تغير دادند و بعد از سالها دوباره به همان نام برگشت دادند شايد با اين کارشان چند سال ديگر بيايند وبگويند ما از لحجه لري چيزي نمي فهميم آن را عوض کنييد
مهمان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 10:17:41

بدون شك جامع ترين و علمي ترين مقاله اي كه تا كنون در سايت عصر دنا منتشر شده همين مقاله است
احسنت بر احاطه و تسلط شما بر مسائل تاريخي
بويراحمد به وجودتان افتخار مي كنه
بویراحمد @ شنبه 8 بهمن 1390 - 10:24:52

میگم اقای علیبازی ول کن این ادم بیکارو بزار بره درسشو بخونه قران اگه بینمش یه چک ایزنم من گوشش
مهمان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 10:28:46

محسن از دهدشت كه آبروي هرچه دهدشتي را بردي
اگر عرضه كامنت گذاشتن نداري و بلد نيستي چي بنويسي چرا اين كار رو ميكني؟ اين مقاله براي امثال تو نوشته شده اسم كهگيلويه چه ربطي به غنجي و گرگ الله داره؟ چندتا غنجي در قوم و خويشات داري؟
پارس @ شنبه 8 بهمن 1390 - 10:36:04

کشتن سربازهای مملکت که افتخار نیست غارت شهرهای مسلمان همجوار افتخار نیست به امید روزی که نام استان تغییر کند اقای اکبری بگذارید نام استان تغییر کند روزی انسانها با برگ خودشان را می پوشاندند ایا الان هم میشه اینکارو کرد؟ قرار نیست همیشه در گذشته باشیم روزی خط همه ما میخی بود الان تغییر کرده پس بیایید عاقلانه اسم استان را عوض کنیم
پارس @ شنبه 8 بهمن 1390 - 10:44:24

من به شهدا هشت سال دفاع مقدسمان افتخار میکنم اخه اقای علیبازی چرا باید شخص راهزن و ادمکشی همچون کی لهراس در کنار شهدا ما که در مقابل بیگانه جانانه استادهاند قرار بگیرد اصلا کی لهراس کی هست او یک ادکمکشی است که هموطنانمان را کشت نوکر خوانین بود باید در کنار شهدا ما قرار گیرد
ایران @ شنبه 8 بهمن 1390 - 10:51:58

اسم حامد اکبری اکه بشه خکبکعلی یا کنار یا سروان یا سرتیپ یا سرهنگ یا خنجر اینه برازندشه لطفا اسم حامد را به اسامی گذشته استان تغییر دهید حیف از حامد که رو تو گذاشتند واقعا برات متاسفم
معرفی مردان بزرگی که شاهان را به زانو در اوردند برای کسی که فقط تا جلو دماغش را میبینه @ شنبه 8 بهمن 1390 - 10:52:38

بزرگ مرد تاریخ و ایل بهمئی

که توسط شخصی بنام کاید صفرمحمدموسایی آزادشد

خان طلا صحرا علاء با شاه کنه جنگ

همتون کمک کنین هفت لنگ و چهار لنگ

از طبیبی تا بویر احمد دشمن زیاری

شیر شکار کرد به اعلاء بیایین دیاری

خان طلا خدا کرم مرد خوشرنگ

دیدمش صحرا اعلاء ریخته به سرهنگ

یکی سُون و اعلاء یکی و دالون

فرج الله کُر خان طلا زِد زیر بالون

خدا کرم خان فرزند سرهنگ خان ، فرزند محمد حسین خان بهمئی متولد 1273 شمسی کشته شده در 20/9/1316 پس از جنگ با حاکمان و نظامیان شاه در جنگ اعلاء . خدا کرم خان چون جوانی دلیر و شجاع بود و در بین افراد ایل بهمئی بسیار محبوب و دوست داشتنی بود به خان طلا شهرت یافت و همه او را به خان طلا می شناختند . و او را همانند طلا پاک ، نجیب و با ارزش می دانستند و در جنگ اعلاء با ارتش رضا شاه این را برای همه به اثبات رساند . خان 6 فرزند : 4 پسر و 2 دختر داشت که هنگام جنگ دو فرزند او به نام فرج الله خان فرزند بزرگ و جعفر قلی خان با او همکاری کردند و رشادت فرج الله خان در جنگ با ارتش رضا شاه زبانزد همه افراد ایل بهمئی می باشد . سرهنگ خان در قید حیات بود که سرهنگی و سرپرستی ایل را به فرزند دلیر خود خدا کرم خان داد . سرهنگ خان هم در هنگام جنگ اعلاء توسط نیروهای شاه در زندان اهواز زندانی شد که پس از کشته شدن خدا کرم خان او نیز به طور ناشناخته در زندان از بین یا شاید کشته شد .

علت مخالفت خان را می توان از بیت شعری که روی سنگ قبرش نوشته شده بود فهمید .

پهلوی بی دینهه واش ایکُنم جنگ لشکری نابود کردُم ز افسر و سرهنگ

رضا شاه بی دین است با او جنگ می کنم لشکری از افسر و سرهنگ های او را نابود کردم ( در جنگ اعلاء )

در تاریخ مردان مبارز زیادی بودند که بر علیه حکومتهای شاهنشاهی و پهلوی به مخالفت و مبارزه پرداختند و برای وطن خود از جان خود ، خانواده و همه چیز گذشتند .

و مورخان و تاریخ نویسان شرح مبارزه و زندگی آنها رابه قلم گشاندند ولی متاسفانه برخی از این مردان بزرگ ازجمله خداکرم خان کمتر مورد توجه مورخان وتاریخ نویسان قرار گرفته اند. مخالفت خداکرم خان بهمئی با رضا شاه پهلوی گرچه از رویدادهای تاریخی ای می باشد که در مقطع زمانی و مکانی محدودی رخ داد ولی از ویژگی های بی نظیر و فراموش نشدنی برخوردار است . از جمله :

1. این حادثه در زمان اوج قدرت رضا شاه که توانسته بود تمام مخالفان خود در اقصی نقاط قلمرو خود سرکوب کند اتفاق افتاد .

2. جنگ خان با رضا شاه باعث شد که ضعف حکومت و ارتش رضا شاه را برای همگان از جمله عشایر به اثبات برساند .

3. تلفات سنگین ارتش و نظامیان شاه در جنگ با خدا کرم خان با توجه به محدودیت زمانی و مکانی و ضربه وارد کردن به حکومت شاه .

4. تا اندازه ای ظلم و ستم شاه و حاکمان او برای مردم آشار گردید .

علت مخالفت رضا شاه و حاکمان او و همچنین دستور جنگ و دستگیر نمودن خداکرم خان توسط شاه را می توان در دو مورد خلاصه نمود :

1. علت اصلی مخالفت خان با حکومت پهلوی این بود که حاکمان و نیروهای رضا شاه به طور فجیعی مردم را مورد آزار و اذیت قرار می دادند به اُنس مردم تجاوز فراوان می شد.که چندین بار خان این مورد را به حکومت تذکر داده بود.

2. مخالفت با نیروهای انگلیسی که نفت ایران را به غارت می بردند و اسیر کردن مهندسین انگلیسی با تجهیزات و دوربین های آنها ، سر چاه های نفت ، نفت سفید هفتگل .

همین امر باعث شد که شاه دستور دستگیری خان را صادر کند و از سرهنگ محمد علی قادر پناه حاکم بهبهان خواست تا خان را دستگیر کند و نزد شاه بفرستد . نقطه شروع مبارزه و جنگ رضا شاه با خدا کرم بود .

وقتی خان نیروهای انگلیسی را در نفت سفید اسیر کرد و پس از خلع کردن و گرفتن تجهیزات مهندسی آنها را رها کرد خبر این حادثه به گوش مسئولین دولت انگلیس از جمله رئیس جمهور وقت انگلیس رسید . ایشان این حادثه را به رضا شاه اعلام کردند و به ایشان دستور دادند شاهی که نتواند با فردی که در گوشه ای از قلمرو حکومت او با افراد دولتی چنین برخوردی داشته ، برخورد کند و او را از بین ببرند از بی لیاقتی چنین شاهی سرچشمه می گیرد و از شاه خواستند تا با فرد خاطی برخورد کند و او را تنبیه کند تا کس دیگری در جای دیگر چنین عملی را در سر نپروراند . این مهمترین عامل مبارزه شاه با خان بود چون اقدام خان در محل نفت سفید شخصیت و قدرت شاه را به زیر سوال برده بود .

عامل فوق باعث شد که سرهنگ قادر پناه در سال 1314 در ثلاث دهدشت خداکرم خان و مهدی خان دشمن زیاری را دستگیر و روانه ی زندان ساخلو بهبهان کند.بعد از مدتی که این دو خان با وضع رقت انگیزی در زندان بهبهان بودند خداکرم خان به افراد ایل خود پیغامی فرستاد تا ایشان را به گونه ای از زندان نجات دهند تعدادی از افراد شجاع بهمئی مخصوصا ًفردی بنام کای صفر نقیبی زیر زندان حفر کردند وکای صفرمحمدموسایی توانست خان را فراری و همراه خود به اعلاء بیاورد . با انتشار خبر فرار خان از زندان به مرکز بلافاصله حکم عزل قادر پناه صادر و سرهنگ ثقفی بعنوان حاکم نظامیان شاه در بهبهان منصوب شد . سرهنگ ثقفی با لشکری برای دستگیری خان روانه ی منطقه ی اعلاء شد و از سروان مختاری خواست در منطقه لنده ، شون بچه و تلخ رود با او همکاری کند . خان و تفنگچیان او قلعه اعلاء را ترک و روانه کوه های بال از جمله منگار ،منگشت،سیروک و سرقوچ شدند و در ارتفاعات بالا مستقر شدند. سرهنگ ثقفی در باغ بزرگ خان که در این باغ انواع درختان وجود داشت مسقر شده صحراعلا در 10 کیلومتری صیدون و 35 کیلومتری باغملک واقع شده است که قبلا ًاین منطقه از نظر تقسیمات جغرافیایی و کشوری زیر نظر دهدشت کهگیلویه وبویر احمد اداره می شد.در وسط این صحرا تپه ای بود و خان بزرگ بهمئی محمدحسین خان پدربزرگ خداکرم خان قلعه های بزرگی روی تپ بنا کرده بود که در زمان خدا کرم خان او و پدرش سرهنگ خان و برادران خداکرم خان ، یوسف خان و سردار خان با دیگر خوانین از جمله کاظم خان و خدا رحم خان در این قلعه قلعه زندگی می کردند. لشکر سرهنگ ثقفی در اطراف قلعه مستقر و چادر زندند باغی که سرهنگ ثقفی در آنجا چادر زده بود در قسمت شرقی قلعه قرار داشت . و توپ خانه ارتش در ضلع غربی و جنوب غربی قلعه مستقر شده بود . در هنگام جابجایی افراد و مردم اعلاء و تخلیه آن نظامیان شاه نهایت ظلم و ستم را در حق آنها کردند و مردم عادی را مورد آزار و اذیت قرار دادند از جمله کسانیکه مورد آزار و اذیت قرار گرفتند زن خان با دو فرزند ایشان بنام یدالله خان که 5 ساله و فتح الله خان که 3 ماه بود ( اکنون در قید حیاتند ) و زن خان از قسمت پا در دو نقطه تیر خورد وهمچنین یدالله خان نیز زخمی شد.ولی عوامل فوق نه تنها باعث نشد که خان تسلیم شود بلکه نفرت او نسبت به شاه و حاکمان او را چند برابر کرد .

جنگ زمانی به اوج رسید که کاظم خان با مردم شون بچه و تلخ رود با نقشه ای که خان از قبل تعیین کرده بود سروان مختاری و نیروهای او را در تلخ رود کشتند و چریک های محلی را خلع سلاح کردند . این اتفاق سحرگاه رخ داد و پس از عملیات کاظم خان و نیروهای او پس از چندین ساعت پیاده روی عصر همان روز در کول سام در 2 کیلومتری اعلاء مستقر شدند و در آنجا با خان هماهنگی و نقشه یک عملیات خیلی زیرکانه کشیده شد . و تمام مواردی که بایستی در عملیات طراحی شوند انجام گرفت و پس از طراحی به همه ی نیروی محلی بهمئی ارائی شد . کاظم خان عموی زاده خان طلا چون قبلاً با سرهنگ ثقفی ارتباط داشت و زمانی جز رقیبان خان طلا بود شب به اردوگاه سرهنگ رفت و نگهبانان سرهنگ از کشته شدن مختاری با خبر نبودند و از رابطه ی دوستی کاظم خان با سرهنگ آشنایی داشتند همین عامل باعث شد که از ورود او به چادر سرهنگ جلوگیری نکنند . نشست خان با سرهنگ تا ساعت 3 نیمه شب طول کشید و وقتی که سرهنگ به کیسه ی خواب خود رفت توسط ابراهیم که همراه خان بود با قمه و چاقو کشته شد پس از کشته شدن سرهنگ ثقفی کاظم خان با دادن علامت به نیروهای خدا کرم خان که منتظر بودند دستور عملیات صادر شده شبانه نیروهای محلی بهمئی به ارتش شاه حمله کردند به دلیل نداشتن امکانات جنگی در آن شب بیش از 180 نفر از محلیان کشته شدند این زد و خورد بیش از سه شبانه روز به طول انجامید نیروهای شاه به علت نداشتن فرمانده و آشنا نبودن با محل و منطقه اعلاء و صعب العبور و طولانی بودن منطقه با مرکز شکست سنگینی را تحمل کردند . که در این مبارزه بیش از 3800 نفر نظامیان شاه کشته شدند و بقیه نیروها از طریق صیدون فرار کردند و توپخانه ی ارتش هم توسط فردی به نام گل محمد بهمئی که فرد دلیر و شجاع بود سرگون و مسئول توپخانه سروان قهرمانی توسط گل محمد اسیر شده نیروهای محلی بهمئی مشغول جمع آوری و خاک سپاری افراد کشته شده و همچنین جمع آوری غنیمات بودند که نیروهای شاه کامل منطقه را تخلیه و فرار کردند . از طرف شاه علی زره پوش به عنوان حاکم نیروهای بهبهان منصوب شد و از او خواست تا با همکاری نیروهای کمکی اهواز ، بهبهان ، باغملک ، رامهرمز و دیگر نقاط به اعلاء برود و خداکرم خان را دستگیر کند زره پوش همراه با نیروهای جدید و چند فروند هواپیما به منطقه اعزام شد و از طریق صیدون وارد منطقه عملیاتی شد .

با به پرواز در آمدن بالگردها و آتش نیروهای نظامی کار به جایی نبرد ، آنها تصمیم گرفتند افراد عادی را مورد آزار و اذیت قرار دهند تا از این طریق خان را تسلیم کنند ولی این امر مثمرثمر واقع نشد تنها چاره ی کار را در این دیدند که با خان به سر سازش بیایند پس امان نامه ای را بر روی جلد قری نوشته و برای خان فرستادند خان هم پس از گرفتن امان نامه برای ایل خود و اعتماد به قرآن خود را به نیروهای شاه تسلیم کرد . پس از تسلیم خان زره پوش دستور داد که خان باید به نزد فرمانده لشکر خوزستان برود و طبق نقشه ای که قبلا طراحی کرده بودند خان و یکی از افراد او را از پشت سر مورد گلوله قرار دادند و خان در محلی بنام چل پله کان بین رود زرد و رامهرمز کشتند . همزمان با او فرج الله خان همراه خان طلا که 19 ساله بود و دلاوری های او همه نظامیان را حیرت زده کرده بود همراه با 13 نفر در منطقه ممبیی کوه سیاه دامنه ی کوه سفید اعلام کردند . یوسف خان برادر خان و کاظم خان و سردار خان برادر خان را همراه با 26 نفر در اعلاء اعدام کردند . و 365 نفر از بزرگان بهمئی و سران شناخته شده در جنگ را روانه ی زندان اهواز کردند که 330 نفر آنها را در زندان کشتند تنها فردی که خود را تسلیم نکرد گل محمد موسایی بود بعدا ًبرای سر او جایزه گذاشتند و پس از زخمی شدن در جنگ طیبی بعد از سه سال توسط پسر خاله اش محمد صالح ریش سفید طیبی با نیرنگ کشته شد و سر او پس از فرستادن به بهبهان به اهواز فرستاده شد . میزان تلفات انسانی در این جنگ را بیش از 5800 نفر از دو طرف که بیشتر آنها نیروهای نظامی بودند اعلام کردند میزان تلفات نیروهای محلی فقط 180 نفر که همان شب اول حمله به باغ و لشکر سرهنگ ثقفی بوده اعلام شده بیشتر نیروهای خداکرم خان پس از پایان جنگ و گرفتن امان نامه اعدام شدند . قبر سرهنگ ثقفی حاکم نظامیان بهبهان و فرمانده نیروهای نظامی در اعلاء همراه با سروان مختاری در همان باغ محل کشته شدن سرهنگ می باشد . کمی جلوتر قبر خداکرم خان ، فرج الله خان و کاظم خان و یوسف خان می باشند .

دلاوری و شجاعت این مرد بزرگوار باعث شد که من به منطقه و قلعه اعلا سفر کنم و منطقه و محل رویداد مهم تاریخی ایران و ایل بهمئی را از نزدیک مشاهده کنم قلعه اعلاء که تقریبا ًرو به تخریب می باشد . آثار باغ خداکرم خان که در جنگ محل استقرار سرهنگ ثقفی و نیروهای او بود محل استقرار توپخانه ارتش سرهنگ ، قبر سرهنگ ثقفی و سروان مختاری آرامگاه خان طلا همراه با فرزند و دیگر بستگانش .

و از جمله مهمتر از همه ملاقات با فرزند بزرگوار ایشان فتح الله خان که در موقع جنگ 3 ماهه بودند .m.r
ایران @ شنبه 8 بهمن 1390 - 10:53:47

هیچکدام از جنگهای گذشته استان در جهت منافع ملی نبوده و در دفاع از تمامیت ارضی نبوده فقط برای بسط قدرت خوانین بوده
مهدی @ شنبه 8 بهمن 1390 - 10:54:29

در پاسخ به محقلی افه نرو 2000دکتر از نور آباد فارغ التحصیل شوند به گرد پای دکتر نیک اقبال ، مندنی پور ، مردانی نمی رسند : تاریخ میر غلام را بخون بعد ادعا کن :آقای علیبازی نظر را نمایش بده باتشکر






:
گفتم تا مرز ایل بهمئی را تازه بدوران رسیده ها بشناسند . @ شنبه 8 بهمن 1390 - 10:57:13

من در تهران با سالها زندگی ایلم را مرز وحدودش را حفظم حامد خان تو چه میدانی
دروصف کایدصفرمحمدموسایی فرزندخداداد

خان طلا وبهبهون بهسه وزندون=کای صفرگفت یارمش باچنگ ودندون

علادینی مهمدمیسا بدین مرادم =خوم روم وبهبهون خان بیارم

یک قطاروپشتوم یکی وکولم =سی تقاص کای صفرسرهنگه کشتم

کایدصفریکی ازبزرگ مردان ایل بهمئی ازطایفه بزرگ محمدموسایی میباشددرزمان جنگ بهمئی با رضاشاه باوجودی که ازمنطقه اعلاء فاصله زمانی زیادی داشته است.اماباتوجه به اینکه ایشان فردی شجاع وکاردان بودندپس ازدرخواست بزرگان ایل واصراربراینکه تنها شخصی که می تواندازعهده این کاربرآیدکایدصفرمحمدموسایی(مهمدی)می باشد.مقررشدکه طبق یک برنامه ریزی دقیق جهت آزادی خداکرم خان(خان طلا) از زندان بهبهان که یک پادگان نظامی بوده اقدام کند.لذا ایشان پس ازپذیرفتن درخواست به خانه خودکه درابوالفارس بوده برگشت تا بابرادران وخانواده خود مشورت نماید.بامخالفت خانواده روبرومی شوداما ایشان به خانواده تاکید می کندکه امید ایل به نجات خان است ومن هم طبق قول خودبایدنسبت به آزادی آن اقدام کنم وپس ازاسرارهای فراوان آنهارامتقاغدوسواربراسب که مجهزبه یک سلاح کمری وبرنوبوده عازم بهبهان می شود.پس ازورودبه بهبهان به ملاقات خان میرود.پس ازملاقات باخان ایشان راازنقشه خویش آگاه می سازدوازاومی خواهد که به صورت یک شبانه روزبه استراحت مطلق بپردازدتادوشب دیگربه سراغ اوبرودوایشان راازبندزندان نجات دهد.سپس دوروزبعدطبق قراربه اطراف زندان جهت پاکسازی راههای ورودی وخروجی زندان راکنترل می کند.سپس به بازاربهبهان می رودوباخریدزنجیروقلاب وکلنگ درشب موعودبه سمت زندان روانه می شود وازآنجا که خان درطبقه دوم زندان بودورود به زندان ازدرهای ورودی غیرممکن بودمجبور می شودباترفندهای خاصی ازپشت دیوارزندان به وسیله قلاب وزنجیرخودرابه پشت بام زندان برساندوپس ازکندن سقف اتاقی که خان درآن زندانی بوده موفق می شودکه خان را به پشت بام ببردوآن رابه بیرون اززندان هدایت می کندجهت فریب ماموران دولتی به جای اینکه به سوی منطقه بهمئی حرکت کنندراه خودراکج وبه سوی شیرازحرکت می کنندتاازخطرتعقیب درامان بمانندوبه مدت دوشبانه روزخودرادرنخلستانهای بهبهان مخفی می کنند.کایدصفرزنجیرهایی راکه به خان آویزان بوده باکلت پاره می کندوهمان جا متوجه می شودکه لنگه کفش اوبجا مانده است واین رانشانه خوبی نمی دانست اماکایدصفربازشجاعت به خرج می دهدوسپس به سمت زندان حرکت می کندوموفق می شودلنگه کفش خان رابیاورد .بعدازدوشبانه روزهردوبه جایی می روندکه قبلا"کایدصفراسبانی درمیان نخلستانها آماده کرده بودوهردوسواربراسب به سمت لیکک(شهرستان بهمئی)حرکت می کنندوبارسیدن به لیکک خبرآزادی خان توسط کایدصفردرمیان مردم طنین اندازمی شود.وبارقص وسرودهای محلی به رقص پایه کوبی به استقبال آنها می روند.مسئولان زندان ونظامیان هنگ بهبهان پس ازاطلاعات کسب شده موفق می شوند شخص موردنظرراشناسایی کنندوپس ازسه ماه که موقعیت آن راپیدا کردند درگیری مسلحانه بین نیروهای دولتی وکاید صفر که یکی دوستان همراه اوبوده شروع می شود شخصی که همراه اوبوده زخمی وباوجوداینکه زخمی بوده فرارمی کنداما کایدصفربه مبارزه خود ادامه می دهدتا اینکه فشنگ درتفنگ گیر می کندونظامیان بابجا گذاشتن چندین زخمی موفق به دستگیری آن درمنطقه ابوالفارس(بردخیمه)می شوندوتوسط نیروهای امنیتی به شهرستان رامهرمز فرستاده می شودوپس ازدستورازنظامیان ارشدتهران حکم اعدام وی صادر می شودوپس ازاطلاع رسانی به گوش مردم رامهرمزدرمنطقه خرمن زار(استادیوم شهیدتختی فعلی)حکم اعدام درملاء عام صادرمی شودوبنا به گفته شاهدان عینی درموقع اجرای حکم چهارنفرازنظامیان که ازاجرای حکم تمردمی کنندهمراه اووبه دستورفرمانده هنگ اعدام می شوندودرهمان شب داییان کایدصفرجسدآن را ازگودال برداشته ودرجای نامعلومی اورادفن می کنندواز ترس رژیم شاهنشاهی تا به امروزکسی نمی داندکه درکجا به خاک سپرده شده استودرپایان سه فرزندبنام های حاج جعفر کربلایی صفدرویک دختر به یادگارمانده است.واین قسمتی ازسرگذشت کایدصفرمحمدموسایی ازایل بهمئی بوده است امیدوارم که نسل ماهم درمقابل زورگویان وظالمان هیچ وقت سرتعظیم فرودنیاورند

دوست @ شنبه 8 بهمن 1390 - 11:03:09

به دليل اينكه باعث شرمندگي ما هم استاني ها بشود
همان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 11:06:12

خدا وکیلی شورش رو در اوردی تو هم دیگه. حرف رو یکبار می زنن. بسه دیگه عقده ای
م.ك @ شنبه 8 بهمن 1390 - 11:11:21

گيرم كهگيلويه و بوير احمد قدمتش به قبل از ميلاد مسيح برسد به زمان حضرت آدم برسد ما اين نام را دوست نداريم! هويت به نام نيست! هويتي كه با عوض شدن اسمي از بين برود بي هويتي ست!
ما با اين نام دشمني كه نداريم.. اصلا بهترين نام و پرافتخارترين نامي ست كه شنيديم. ما مي دانيم ريشه اش را، كساني كه لر نيستند و اهل اين استان نيستند چه؟
77 @ شنبه 8 بهمن 1390 - 11:43:59

خداييش ياسوج انقد حسودي داره كه هم استاني هاي عزيز انقد ابراز لطف مي كنن بهش؟ انصافا چه كاري واسه ياسوج انجام شده كه بقيه شهرستانا نشده؟ گچساران چي از ياسوج كم داره؟
اگه شهرستان هاي كوچيك تر گلايه دارن خوب بايد اينم درنظر گرفت كه هر شهرستان به اقتضاي جمعيتش بايد نيازاش برطرف بشه..!
واسه عوض كردن اسم استان الان فقط اتحاد لازمه. براي انتخاب يك اسم برازنده و جامع براي استان.
مهمان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 12:06:05

خيلي خيلي عالي بود من تا به حال اصلا به معناي كهگيلويه فكر نكرده بودم و الان نه تنها از اسم استان بدم نمياد بلكه براي اينكه نامش هم يعني كوهستان كيانيان و پادشاهان خيلي افتخار ميكنم و از اين نام دفاع مي كنم.......
با تشكر از مورخ محترم و جوان استان
آزادی @ شنبه 8 بهمن 1390 - 12:07:08

ببین پسر خوب راههای مطرح شدن یه چیز دیگر است. کهگیلویه و بویراحمد به معنی فقر و بدبختی است بگذارید عوض بشه. نمی دونم این اسم عوض شدن چه ضرری برای آقای اکبری و خانوادش داره کاش می دونستم. اگه تو نمی خوای عوض بشه ما میخواهیم. خوب چه باید کرد؟
از سوق @ شنبه 8 بهمن 1390 - 12:15:17

واقعا دنبال چی هستی ؟
استاد دانشگاه آزاد گچساران @ شنبه 8 بهمن 1390 - 12:29:28

من در عجبم چرا قدرت تخریب مردم استان ما بالا رفته چرا گیر دردین به این استاد جوان اگر حرفهایش رو قبول ندارین حرفاشو نقد کنین چرا به شخصیتش بی احترامی می کنید یک نفر گفته عکسش ما رو یاد زمان پهلوی میندازه بابا مگه خوش تیپ بودن بده من خودم همیشه سعی می کنم شیک و تمیز باشم برا همینه قیافه خیلی از ماها رو که می بینند می گن تابلو هست که لره بابا این آقا نظرشو گفته حالا اگه اسم استان ما شد زاگرس ما هم مثل کرجی ها که اسم استانشون البرز هست با کلاس می شیم نه والا کلاس اونا کجا ما کجا ما باید رفتار،برخورد،سطح بینش و دانش ،و کارهای منفی خودمون رو عوض کنیم اسم استان عوض کردن با یک نظر سنجی حل میشه ولی برخوردهای ناشایست و خیلس از کارهای غلط ما همینطور دارند به ارث می رسند بیائید خودمان را اصلاح کنیم و به دیگران توهین نکنیم .به امید آن روز.اومدم یاسوج حتما بهتون سر می زنم جناب اکبری
نیکنام @ شنبه 8 بهمن 1390 - 12:29:51

آقا اصلا اگر نام کهگیلویه و بویراحمد توسط شخص آریوبرزن بر این استان نهاده شده باشد، ولی ثقیل است، تلفظش مشکل است و هزار مشکل دیگه. وقتی نتایج یک نظر سنجی نشان میدهد که 80 درصد مردم استان با تغییر این نام موافقند، چرا باز سعی داری حرف خودت رو به کرسی بنشانی.
عزیزالله @ شنبه 8 بهمن 1390 - 12:31:24

به جای تغییر نام استان میتونید همین نام رو به تمام کشور بشناسونید تا مردم نگن کهگیلویه و بویراحمد جزو استان چهارمحاله بنده تو هر شهری رفتم گفتم کهگیلویه و بویراحمدی هستم همه میگفتن کهگیلویه و بویراحمد ازشهرهای چهارمحاله؟ چه فایده اسم تغییر کنه بازم کسی ما رو نمیشناسه بجای این حرفا اول استانمون رو به استانهای دیگه معرفی کنید.
بچه پابتخت اقتصاد ایران @ شنبه 8 بهمن 1390 - 12:44:41

دوست گرامی
بجای اینکه وقت مردم را اینجوری هدر میدی بنظر من جالب بود اگر شما اول رای گیری درباره تغییر نام استان را در قسمت چپ صفحه همین سایت میخوندی بیش از ۸۰ درصد نظردهندهگان با تغییر نام استان موافقند. اگر شما این همه پایبند به تاریخ و فرهنگ کهگیلویه و بویراحمد هستی چرا فقط نامش برای شما مهمه. در هزار سال پیش این مردم شال و دلگ برتن میکردن چرا امروز شما اینکار را انجام نمیدهید؟ چرا فقط اسم کهگیلویه و بویراحمد برای شما مهمه ؟ بشر همیشه در حال پیشرفت به جلو هست و امروزه جوامعی که داری شرایط انعطافی نباشند درجا خواهندزد. اگر همه چیز ما باید شبیه یکهزار سال پیش باشه که جایی برای پیشرفت باقی نمی مونه. سوال من ازشما اینه که چرا ما فقط باید یک اسم را از هزار سال قبل به ارث ببریم؟
باقری نیا @ شنبه 8 بهمن 1390 - 12:47:32

باور کنید اگه نام استان رو بزارند ترکستان هم برای حامد اکبری مهم نیست

این فقط دنبال مطرح کردن خودشه
پارس @ شنبه 8 بهمن 1390 - 13:46:14

نفرین به جاهلیت پیامبر بزرگ ما فرمودند من از عربم عرب از من نیست اری شما متحجرین واپسگرا از ما نیستید تاریخ استان ما پر است از برادر کشی نگاهی به جنگهای طایفه اب بیندازید خواهید فهمید ریشه انها در چیست از ماست که برماست اقای اکبری شما و .................... عامل جنگهای طایفه ای هستید لطفا تمامش کنید بگذارید تغییرات رخ دهد که فردا خیلی دیر است
غجو @ شنبه 8 بهمن 1390 - 14:51:16

آنجا که بالهای عقل توان بالارفتن ندارد سیطره غیرت شروع میشود !(خودم)
با توجه به این که بالا و پایین بودن بویراحمد مشخص نیست و همچنین بهمئی ها ۱۲ سال قبل از بویر احمد شورش علیه رژیم را شروع کرده اند و همچنین اسم طایفه طیبی بر هیچ منطقه ای گذاشته نشده است پیشنهاد میکنم نام با مسمای زیر انتخاب شود .
استان کهگیلویه و بویر احمد بالا و دومن باهم اضافن بر بهمئی و طیبی سردسیر تا گرمسیر با همکاری شیخل ممو و زنگوایی گردش کن با تامرادی
هرکی موافقه دسشه ببره بالا
ایران @ شنبه 8 بهمن 1390 - 14:57:35

حیف از نام اریوبرزن و شهدا بزرگمان که در کنار نام سخیف کی لهراس می اید اقای علی بازی لطفا بیشتر دقت کنید چرا نام یک غارتگر در کنار نام شهدا می اید
کی لهراس @ شنبه 8 بهمن 1390 - 14:58:19

جناب محسن از دهدشت :ما مردم این استان به اصالتمون بیشتر از سطح زندگیمون وبه قول شما فاصله طبقاتیممون اهمیت میدیم.به نظر ما فرهنگ لر یعنی اصالت لر یعنی آریو برزن -یعنی کی لهراس-یعنی غیرت داشتن نسبت به اجدادمان.
لر اصیل @ شنبه 8 بهمن 1390 - 15:27:56

نام استان فقط کهگیلویه و بویراحمد است و بس
مهمان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 15:28:53

اين شد يك كلمه حرف حساب
واقعا خوب نوشتي من تا الان توي كامنت هام بر عليه ات مي نوشتم ولي اين يكو رو اي ول خوب نوشتي واقعا فكر مي كردم همينجور الكي مي گفتي مورخ و مدس و نمي دونم چي چي!! ولي واقعا اين مقاله تاريخي و مستند بود
پارس @ شنبه 8 بهمن 1390 - 15:33:09

ین سایت مربوط به استان ما میباشد لر ها ای دیگر مناطق حق اظهار نظر در مورد مارا ندارند قابل توجه نظری از رامهرمز اصلا ما لر نیستیم لر خودتان هستید
مهمان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 15:39:15

موحد آمد
کر بویراحمدی @ شنبه 8 بهمن 1390 - 16:03:24

مامانم اینا / کرو ول کن یال دت / تا صدای گچسارانیل ندرومه بوندش / در عهد قرون وسطایی هنوز
دانشجوی سال اخر دکتری علوم سیاسی @ شنبه 8 بهمن 1390 - 16:10:05

سلام دارم خدمت همه عزیزان
بابا خسته شدیم از این صحبتهای تکراری اقای روشنفکر ....بابا مگه تو کار و زندگی نداری از صبح تا عصر میری امار و اطلاعات جمع میکنی ...حالا یه دو واحد حقوق تو دانشگاه بلهزار داری دیگه اینهمه رو خودت حساب نکن .......به خدا من تعجبم از تو با این خودنمایی ....بسه دیگه ....اسم استان باید زاگرس بشه وسلام
مهمان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 19:34:46

تو هم گير دادي به تغيير نام استان كه بابا بشين
لر @ شنبه 8 بهمن 1390 - 20:22:09

ممنون.
اسم استان قشنگه.
عده ای کوته فکر که دنبال عوض کردن اسم استان هستن وقت اضافی زباد دارن.....
مهمان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 20:32:20

/اين امر نشان دهنده اين است نام كوه گيلويه فقط مختص ناحيه خاصي از استان فعلي كهگيلويه و بويراحمد نبوده است./

درنتیجه کلمه کهگیلویه به تنهایی نماد تاریخ و هویت تمام استان است و هیچ نیازی نیست که هیچ کلمه ای به انتهای آن اضافه شود
پارس @ شنبه 8 بهمن 1390 - 20:49:18

فقط پارس خدا را شکر که کسی دیگر حاضر نمیشود با لهجه با فرزندانش صحبت کند این نشان از تغییر مثبت است اسمی بگذارید که نماد عشایری نداشته باشد خوشا بحال نورابادی ها و سپیدانیها که نام فارس در شناسنامه دارند به امید روزی که نام استان ما تغییر کند
پارس @ شنبه 8 بهمن 1390 - 20:51:12

اقای اکبری تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف مگر اسباب بزرگی همه اماده کنی
مهمان @ شنبه 8 بهمن 1390 - 21:57:26

من به اين آقاي اكبري تبريك ميگم چرا كه به خوبي تونسته اعصاب بعضي ها رو خرد كنه
من واقعا خيلي از پشتكارش خوشم مياد كه اين همه انتقاد و كامنت به هيچ وجه براش مهم نيست و روي ايده اش پافشاري مي كنه و نظر هيچ كس براش مهم نيست
همسایه @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 02:05:22

باور کنید یه اسم عوض کردن اینهمه دعوا نداره خوب که گوشه سایت به رندوم گذاشتن و 81 ./. مردم میخوان اسم استان تغییر کنه . حالا درسنه شاید واقعا معنا و مفهوم خاصی داشنه باشه یا خیلی قدیمی باشه ، اما باور کنید خیلی زاغارته.مثلا گرگی اسم خوبیه البته برا یه حیوون نه برا آدم .حالا بعضیا گذاشتن حالا هم که متوجه شدن عوضش کردن.
بابا یکی بیاد این مدیران بی مسوولیتو برداره اسم استان پیشکش
حسین حیدری گنجه @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 05:13:32

با سلام به نظر من نام کهگیلویه وبویراحمدبا توجه به توضیحات استاد گرامی آقای اکبری بسیار برازنده این استان میباشد ولذا کسانی که کامنت منفی گذاشتند به نظر من اینها میخواهند ادای فرنگیارو دربیارن آخه چرا ما اینقدر به اسم استان خود بی تعصب هستیم کمی غیرت هم خوب است امید است که استاندار با آگاهی و مطالعه بیشتری نسبت به تعویض اسم استان صحبت کنند
هستی @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 05:38:57

آخه تو چرا اینقد مخالف تغییر نامی ، بابا یکی مثل من اصلا" نمی تونه تلفظ کنه چه برسه به استانهای دیگه .اصلا" نمی دونن همچین استانی هست یا نه .تو رو خدا این اسمو عوض کنید .
علي بابا @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 06:33:49

مووتو سيديم اصليتمون از سرزمين حجازوعراق چكار به نام كهگيلويه وبويراحمد داريم كه دربارش مقاله اينويسي سي حامدبگذار اسمش وابو كهگيلويه وبويراحمد وگچساران وباشت وچرام بهميي ودنا ولنده وسوق ولي اگر گوش ايكني اين نام فعلي اولين عامل بدبختي ومحروميت استان
مهمان @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 06:39:31

ما اول بايد فرهنگمون رو دست كنيم بعد نام استانمون رو تغيير بديم اين كامنتها نشان ميده كه ما اصلا و ب ههيچ وجه فرهنگ نقد و تحمل رو نداريم تو رو خدا اگه يه غير بومي ب هاين سايت سر بزنه و اين كامنت ها رو بخونه به حالمون تأسف مي خوره من يك حرف حسابي به غير تهمت و حسادت و دشمني و حرف ناحساب در اين كامنتها نديدم اول برويد و خودتون رو درست كنيد بعد نظر بديد باز هم براي همتون متاأسفم
عصر دنا لطفا حتما منتشر كن
آشنای ناشناس @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 06:56:04

اگر کمی دقت کنیم کامنتهای منفی اکثرا توسط یک نفر نوشته شده از متن ادبیاتشون کاملا مشخصه متاسفم برا بعضیها که عقده خودشونو نسبت به استاد گرانمایه اینجوری نشون میدن من احتمال میدم این آقا احتمالا از درسهای آقای اکبری افتادن که اینقدر کینه توزانه نظر میدن والا کی از نقد منصفانه بدش میاد
محمد رضا سلطاني @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 07:09:46

درود بر نويسنده عزيز و شجاع و استاد جوان
صميمانه بهتون تبريك ميگم اول براي مقالتون بعد هم براي اينكه حرص خيلي ها رو درآوردين باز هم بنويس و هراسي نداشته باش همچنان كه نداري
سلیمان @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 07:38:54

تنها چیزی که برامون مونده فقط همین اسم است که ریشه در فرهنگ ما داره/
برا کسانی که که چنین عقیده ای دارند متاسفم.
ما تا همیشه کهگیلویه و بویراحمدی هستم
دهدشتی @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 07:45:51

سلام اقای اکبری بسیار زیبا و اشکار نوشتی اومیدوارم دوستان درک کنند که کهگیلویه دارای چه تاریخی هستش و تغیر نام ان به هیچ وجه امکان پذیر نیست
مهمان @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 07:54:04

آقا من وقتی رئیسم بهم می گه زنگ بزن تهران فلانی رو برام بگیر میمیرم و زنده میشم که نکنه خدایی نکرده وقتی که می خوام اسم استان و بگم یارو گیر بده بگه چی ؟ چی؟
ن. فرامرزي @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 08:45:27

در جاب شخصي كه به نام بويراحمد نوشتي كه به آقاي اكبري بي احترامي مي كني اگر جرأت داري خودتو معرفي كن تا همچنان بزنم توي دهنت تا ديگه از اين اراجيف نگي
عصر دنا شما كه همه اراجيف اين اشخاص را منتشر مي كني اين رو هم منتشر كن
مهمان @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 09:08:31

شما از هر پيرزن يا پيرمردي در اين استان سوال كنيد مي بينيد كه به راحتي مي توانند اسم كهگيلويه وبويراحمد را تلفظ كنند اگر بعضي خود فروخته در استان و بعضي نا آگاه در خارج از استان نمي توانند تلفظ كنن مشكل خودشان هست براي چند نفر نمي تونند كه اسم يه استان رو عوض كنند
درجواب ن. فرامرزی @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 10:07:21

اقای فرامرزی توهمونی دیگه اره .ویلون می زنی؟؟؟؟
کی نصر @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 10:11:16

رویلم به هم فحش و ناسزا نییت همدیگرو تحمل کنیت قبلا هم و کی لهراس گفته بیم که بچیل ایران نکشه وش گفتم اینو بچیل رضا شاه نیسه مملکت صبا و پصبا وشو نیاز داره اما گوش نکه و عاقبتش هم دی. حالا هم وصیتم و ایشا ینه که روشنفکر بیت همو تحمل کنیت با فرهنگ بیت ها بو تا بچیلتو هم و ایشا یاد بگرن ، تیلم.....
............... @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 10:33:12

جدا وبی غرض من متوجه نمیشم پایتخت اقتصاد ایران منظور ایشان کجاست ؟؟؟
پارس @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 11:35:49

این اقا که بنام دهدشتی کامنت گذاشته اصلا دهدشتی نیست دهدشتهیها عشایر نیستند بروید بافت قدیم دهدشت ببینید اصلا کهکیلویه کوچکتر از ان است که در مقابل دهدشت قرار بگیرد کهکیلویه ماله عشایره
مهمان @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 11:39:52

این حرف شما هیچی رو ثابت نمیکنه قدمت اسم این استان به اندازه تولد این استان است وبس
بقیه حرفها همش چرنده
مهمان @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 12:32:13

درود بر حامد اكبري درود بر شرفت درود بر علمت و درود بر شجاعتت عزيزم برو همون فرانسه دكتراتو بخون واز اين استان برو و اينقدر توهين ها رو هم نشنو
چرا ؟ @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 17:51:45

آقا جان اگه ما نخواییم تو برای تغییر نام استان اظهار نظر کنی باید کی رو ببینیم ؟ عجب گیری کردیم ول کن هم نیست.
فریاد @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 18:50:16

قربونت برم با شرف.مردی نیم و مردیت
ن. فرامرزي @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 19:06:30

تا كور شود هر آنكه نتواند ديد
درود بر حامد كبري عزيز
مهمان @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 21:36:22

بسيار عالي نوشتي
خيلي خوب بود دمت گرم
مهمان @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 22:32:06

در جواب آن كسي كه به عنوان مهمان يك مطلب عريض و طويلي نوشته ميگويم كه عزيزم بهمئي همين الان پتانسيل شهر شدن رو نداره تا چه رسد به استان
سرتو مثل كبك كردي زير برف فكر ميكني همه \".............\" گوش ميدن؟
مهمان @ يكشنبه 9 بهمن 1390 - 22:32:54

من فقط میتونم از مدیریت سایت تشکر کنم . که سطح شعورمونو به خودمون نشون میده . تا این حد هم مدعی هستیم. مثل کبک سر در برف کردیم .و... شفاف بگم هیچی نیستیم .
تفاوت نظرات شما ریشه در باور ها و فرهنگتون داره . دیر یا زود درست میشه این تغییرات محسوسه. توی کوچه و بازار هم میتونید ببینید.
هم استانی مقیم تهران @ دوشنبه 10 بهمن 1390 - 06:45:27

ازاینکه نام استان هم طولانی و هم در تلفظ ثقیل است شکی نیست.اما باید به این موضوع هم توجه داشت که حدود چهل سال است که این اسم برای استان ما تعیین و به قولی ثبت جهانی شده و در تمامی سایت ها نقشه ها کتاب ها ، موتورهای جستجو گر و... ثبت گردیده است.بنابراین در این خصوص چند پیشنهاد دارم:1- در تقابل با آرا و اندیشه های دیگران هرچند اشتباه، متانت و ادب را رعایت کنیم.2- در تقابل با مقاله های فنی و علمی اگر انتقاد و پیشنهای داریم با رعایت ادب و نزاکت اقدام کنیم تا فهم ،شعور و اصالت خودمان را به دنیا نشان دهیم4- از مدیریت محترم سایت تقاضا دارم در تأیید و ثبت نهایی نظرات وسواس بیشتری داشته باشند تا کیفیت سایت پایین نیاید.فراموش نکینیم اینترنت جهانی است.
مشاور @ دوشنبه 10 بهمن 1390 - 07:29:19

هنوز به بلوغ سیاسی و اجتماعی لازم برای مطرح کردن خودت نرسیده ای و راه خوبی را برای جولان دادن انتخاب نکرده ای
سیدابراهیم یوسفی @ دوشنبه 10 بهمن 1390 - 13:01:38

سلام بر آقای سید حامد اکبری عزیز:
سید جان از اینکه دانشگاهی و همکار و هم استانی هستیم دوست دارم و بخاطر مطالب و نوشته هاتون تبریک عرض میکنم.میدونم که اصلا قصد و غرض منفی یا هدف خاصی نداری اما به عنوان یک استاد و دانشگاهی و همکار فقط دوست دارم در نوشته ها هیچ شخص و گروهی بی حد و اندازه ستایش نگردد.میشه مطلب نوشت و معنا و مفهوم رو با صداقت و لسوزی ادا کرد اما تعریف و تمجید حتی حقیقت و درست در نوشته ها بکار نبرد.من خودم از سادات شاهزاده قاسم و عاشق و مرید ایت الله ملک حسینی هستم و حتی فامیل دور هستیم و از طرفی میدونم هدفت صرفا احترام به مقام علمی و حوزه وی ایشان بوده اما تا میشه به مخالفان و دشمنان و منتقدان اجازه تاختن و تهمت های روا و ناروا نده
از دوستان، همکاران و هم استانی هایت
سید ابراهیم یوسفی
گرامی @ دوشنبه 10 بهمن 1390 - 15:09:58

جناب آقای علیبازی لطفا کمتر مطلب از این اکبری بذارید..باور کن سایتو از چشممون برده..چرا یه نفر در مورد یه موضوع باید سه بار مطلب بذاره روسایت..فکر کنم یه کم محدودیت و تجزیه تحلیل هم باید وجود داشته باشه..تا مخاطبان زده نشن...میایم یه خبر جدید بخونیم همش شده حامد اکبری ودعوای کهگیلویه.
ن. فرامرزي @ سه شنبه 11 بهمن 1390 - 07:11:02

شخصي كه به نام گرامي كامنت گذاشته اي در جواب بايد بگويم تا كور شود هر آنكه نتواند ديد..........
haji @ سه شنبه 11 بهمن 1390 - 08:19:32

آقای اکبری اگه تونستی خودت 3 بار پشت سر هم و تند نام استان رو بگی جایزه داری؟زور نزن نمیشه.
خوش نظر @ سه شنبه 11 بهمن 1390 - 08:58:23

ما کهنمی خواهیم نام استان را به ترکستان ومازندران وتهران واصفهان تبدیل کنیم آخه برادر عزیز نام های پیشنهادی همان نامهای اصیلی است که سیر تاریخی آن موخرتر با مسمی تر و مصطلح تر از نام فعلی است و مضافا اینکه ثقیل البیان نیست پس چرا اینقدر حساسیت نشان می دهید .اصلا شما پیشنهاد بده مهرگان طبق مقاله خودت.معلوم نیست این همه حساسیت برای چیست.آقای استاندار مسئولین محترم اگر به نظرسنجی عصر دنا اعتقاد ندارند بهترین فرصت انتخابات آتی است می توانند یک گزینه به تعرفه رای اضافه کنند و یک نظرسنجی دقیق انجام دهند.
مهمان @ سه شنبه 11 بهمن 1390 - 09:07:04

http://www.asredena.com/newsF-1159.html


همين!
توسعه @ سه شنبه 11 بهمن 1390 - 10:01:15

اقای اکبری به جمع ما برگرد بخدا باهم بهتر میتوانیم اینده را بسازیم از شخصی مثل شما انتظار بیشتر میرود در جهت اصلاح و پیشرفت گام بردارد مطمن باش اگه با جمع باشی و با تغییر نام استان همراهی کنی این کار شما عین شجاعت خواهد بود و همه شمارا تحصین خواهند کرد و خود من اولین شخصی خواهم بود که به شما تبریک خواهم گفت
گرامی @ سه شنبه 11 بهمن 1390 - 13:31:26

حالا اینها که گفتی دفاع از نام کهگیلویه بود.....برا دفاع از بویراحمد هم جوابی داری؟؟؟
مهاجر @ سه شنبه 11 بهمن 1390 - 15:07:58

نام استان باید عوض شود مثل نام کامبیز
****/////*****////*****//دختر بویر احمدی*///****////*****////***//// @ سه شنبه 11 بهمن 1390 - 19:10:14

اقای علیبازی احتمالاً شما از طایفه ی طیبی بهمئی نیستین متاسفانه هر نطر هستش تو سایت همه مربوط به طیبی بهمئیه بقیه برگ چغندرن هرچی من نظر میدم پخش نمیشه بقیه در مورد ایل و تبار طیبی و بهمئی که اکثرش دروغه نوشتن پخش شده اونم در حد یه کتاب ولی من هر چی می نویسم پخش نمیشه یه چن جمله ی معروف در مورد ایل بویر احمد که تو همه کتابا هستش و همه هم تعریفش میکنن نوشتم پخشش نکردین و خیلی نظرات دیگه که هیچکدوم پخش نمیشن ؟!!!چرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
باقر @ سه شنبه 11 بهمن 1390 - 21:50:26

خدایی این مطالب را ازکجا جمع اوری کردی..چرا اینقد خودتو تابلو میکنی..اصرار..اصرار..این همه آدم ارشد تر و دانا تر از تو بذار یه چیزی بگن....کمبووووووود.
به کجاشتابان* ن.فرامرزی @ چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 05:19:47

مثل اینکه شما واقای اکبری عقده های کوردوران کودکیتون گل کرده
نازی نازی نازی
ویلووووون سازیست بسیار بانوا
ویلوووون ادم راسر به زیر می کند
ویلوووون سازی است قدیمی نثارروح ویلوون فاتحه
نثارروح اکبری وفرامرزی فاتحه
مهمان @ چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 09:38:20

دزدی قارت و کشتن سربازان بیگناه شده افتخار این مردم که سخت دنبال هویت تاریخی میگردند اقای اکبری باید به این کشتارها و قارتهای گذشته شرم کرد نه افتخار
ن فرامرزي @ پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 06:08:52

در جواب كجا چنين شتابان : 1- به كجا شتابان غلطه و به كجا چنين شتابان صحيح است بي سواد - 2- تا به حال بي مهني ترين و احمقانه ترين كامنتي كه منتشر شده بود همين كامنت بوده و اين نشان از بي خردي نويسنده معلوم الحال او دارد كه همگي به رواني بودن و بي سوادي او تاكيد دارند منظورم همان به اصطلاح دكتر د. ب هست
بویر احمدی @ پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 10:09:24

آدم از استدلالهای صد من یه غاز بعضی از دوستان واقعاً متاسف می شه.
این آقای اکبری تو هر سن و سال و دارای هر مدرک تحصیلی که باشه اومده و مستند یه مقاله ی تاریخی نوشته. من در نظرات مخالفین مقاله ی آقای اکبری و طرفداران تغییر نام استان هیچ دلیل منطقی برای این ادعاشون ندیدم، به جز اینکه به سختی تلفظ و طولانی بودن اسم استان اشاره کردن.
به نظر حقیر دلیل این دسته از دوستان کاملاً اغراق آمیز همراه با بی منطقیِ محضه، اگه دلیل شما واسه تغییر نام استان اینه پس تلاش خودتون رو جهت تغییر نام استانهایی نظیر استان چهار محل و بختیاری، سیستان و بلوچستان و . . . ادامه بدین !!
با تشکر از سایت عصر دنا
پاسخ به ن فرامرزی @ جمعه 14 بهمن 1390 - 07:20:30

ن فرامرزی........طرز نوشتن و پاسخ دادن شما بدتر از اون کسیه که بهش انتقاد کردی..واون القابی را که نسبت دادی به خودت بیشتر نزدیکه..ونشون میدی که یا خود اکبری هستی یا از نزدیکانش...در ضمن توکه غلط املائی میگیری خودت معنی را نوشتی مهنی...پس به کسی نگو بیسواد.
منطق @ جمعه 14 بهمن 1390 - 18:31:33

تغییر نام استــــــان خواست اکثریت مطلق جامعه است
کبنانیوز- محمد بنیـــــادی نژاد: چند صباحی است که بحث تغییر نام استان عزیزمان نقل هر محفل و مجلسی شده است ،بحثی که در یک دهه اخیر فراز و فرود بسیاری داشته است. ولی به نظر میرسد این بار ماجرا با جدیت بیشتر از همیشه مطرح شده است واحتمالا این بار قرار بر این است ، که این پرونده چه به نتیجه برسد و چه نرسد برای همیشه بسته شود .از این رو این مساله بسیاری از عزیزان و فرهیختگان هم استانی را به اظهار نظر رسمی و غیر رسمی واداشته است، گروهی در مخالفت و گروهی در موافقت این تغییر .در این بین اما نظر سنجی ها حکایت از خواست جدی و حد اکثری مردم بر تغییر نام استان دارد.
موضوعی که حقیر را بر آن داشت به عنوان عضوی از جامعه در موافقت این تغییر نام و در دفاع از نظر خود و اکثریت هم استانی هایم این نوشته را تهیه نمایم ، نامه اخیری است که دوست عزیز و فرهیخته ام حامد جان اکبری بویراحمدی خطاب به حضرت آیت الله ملک حسینی نگاشته اند و علاوه بر، بر شمردن دلایلی که باعث مخالفتشان با تغییر نام استان است از معظم له خواسته اند بیانیه ای در مخالفت با تغییر نام استان صادر فرمایند،لذا حقیر بر آن شدم چند نکته کوتاه را در این باره خدمت ایشان و سایر هم استانی های عزیزم عرض نمایم.امیدوارم خاطر عزیزش از سخن حقیر مکدر نگردد.
۱ – با توجه به نتایج نظرسنجی های انجام شده در رسانه های گوناگون و گفتگوهای حضوری و نقل قول های فراوان از این و آن، به نظر میرسد نظر قاطبه مردم شریف استان در موافقت تغییر این نام میباشد از این رو به نظر دور از اخلاق میباشد که ما دیدگاه موافق اکثریت بر یک تصمیم را یاوه بینگاریم و سخن آنان را یاوه گویی بخوانیم .یقینا مردم استان به سطحی از آگاهی رسیده اند که نیازی به قیم و سخنگوی خود خوانده نداشته باشند و قطعا تصمیم که حاصل خرد جمعی افراد جامعه باشد تصمیمی با ارزش و غیر قابل خدشه است و همه باید به آن تمکین کنند .حتی نخبگان و فرهیختگان !
۲ – جنابعالی از محضر حضرت آیت الله ملک حسینی خواسته اید بیانیه ای صادر و این حرکت را محکوم کنند،به نظر حقیر با توجه به شناخت مختصری که از معظم له دارم ،یقین دارم که ایشان نه تنها از جایگاه مذهبی ،سیاسی و اجتماعیشان بر خلاف نظر اکثریت اعمال نفوذ نمی فرمایند، بلکه در راستای تحقق خواست حداکثری مردم استان در تغییر نام استان حتی اگر بر خلاف نظر شخصی ایشان باشد ،حمایت های لازم را مبذول می فرمایند.
چه شاهدی بر این امر محکمتر از این که ایشان با تمام محبوبیت و جایگاه والایی که در بین مردم استان دارا می باشند،خود را برای نمایندگی خبرگان در معرض رای مردم قرار داده اند و این خود محکم ترین دلیل بر اهمیت نظر مردم در نزد ایشان است. لحن نامه حضرت عالی این مطلب را به ذهن خواننده متبادر میکند که ایشان با اتکای به توان تاثیر گذاریشان،جلوی خواست مردم خواهند ایستاد که البته یقیناّ اینگونه نیست.لذا بهتر آن است که با بیان خود اینگونه در اذهان جامعه،شاعبه مخالفت و اعمال قدرت ایشان بر خلاف نظر مردم استان را،تداعی نکنیم ، یقینا ایشان همانند گذشته حامی نظر اکثریت خواهند بود و اساسا خواسته ای خلاف این رویه از ایشان موجب خدشه به جایگاه والای ایشان است.
۳ – نام کنونی استان ما اگر چه از ابتدا تاسیس بر استان ما نهاده شده است اما آنگونه که آن را آب و تاب می دهید همه فرهنگ و تاریخ ما را در بر نمیگیرد و اساسا چگونه اسمی پنجاه ساله میتواند تمام هویت مجموعه ای از سرزمین هایی باشد که بیش از هفت هزار سال سابقه زیست اثبات شده در آن وجود دارد.اگر تاریخ را کمی ورق بفرمایید و در فرهنگ و جغرافیای این بوم تامل نمایید بی شک درخواهید یافت که این نام پنجاه ساله تنها بخشی از تاریخ و هویت خدشه نا پذیر ماست نه همه ی آن و اگر امروز اعتباری برای آن قائل هستیم به اعتبار عشایر اصیل بویراحمد و کهگیلویه است که بر خلاف نام استان که طی یک تصمیم فرا منطقه ای تعیین گردیده است ریشه در تاریخ و فرهنگ و خون همه ما دارد .شما به گونه ای از خدشه دار شدن هویت ما سخن گفته اید که گویی خدای ناکرده عده ای می خواهند نام زیبای بویر احمد یا کهگیلویه را از صفحه روزگار محو کنند و برای نابودی فرهنگ و تاریخ ما کمر همت بسته اند در صورتی که واقعا چنین نیست و چه بخواهیم چه نخواهیم سرزمین های بویر احمد و کهگیلویه تا ابد بدین نام خواهند ماند ،به هر قیمتی ،زیرا این نامها یک شبه پدید نیامده اند که با یک تصمیم یا خواست ناصواب از بین بروند.برادر عزیزم ماجرا را بیهوده پیچیده نکنیم این بحث بسیار روشن و قابل دفاع است و هیچ توطئه ای در کار نیست .قضیه از این قرار است که مردم و احتمالا مسئولان استان به دلایلی تصمیم گرفته اند نامی را که از زمان تعیین آن در دوره پهلوی کمی بیش از نیم قرن میگذرد را،بر اساس نظر اکثریت مردم استان عوض کنند که این دلایل بسیار معقول می نماید ،دلایلی از جمله ثقیل بودن تلفظ که مهم ترین آنهاست و به نظر حقیر یکی از دلایل کمتر شناخته شدن نام استان ما همین بحث تلفظ آن میباشد که بعضا هم ولایتی هایمان هم همانند خیلی از گویندگان اخبار و سایر هموطنان از پس تلفظ صحیح آن بر نمی آیند .دلیل دیگر طولانی بودن نام استان ماست و دلیل دیگر که عمدتا از این دسته میباشد. لذا به شخصه هیچ دلیل سیاسی پشت سر ماجرا نمی بینم که جای نگرانی داشته باشد.در ضمن تغییر نام بلاد نه تنها در ایران بلکه در سایر نقاط جهان بارها تجربه شده است و این امر در زمانه ما امری متعارف است و گاهی در شهرهای بزرگ و با سابقه ایران و جهان نیز رخ داده است، از جمله تغییر نام شهرهای پکن و بمبیی که اتفاقا هر دو شهرهای تاریخی بوده اند و صدها مثال دیگر در ایران که نیاز به بیان آنها نمی بینم.
۴ - تغییر نام استان اگر به درستی و با رعایت معیارها و اهداف تعریف شده ای صورت گیرد قطعا در شناساندن و اعتلای استان نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد .از آن روی که این جانب به عنوان یک عضو از این جامعه بزرگ ،همانند سایر هم استانی هایم حق تصمیم گیری و انتخاب در این زمینه را برای خود محفوظ میدانم لذا در میان نامهای معین شده نام زاگرس را برگزیده ام و این نام را،نامی برازنده نام استان میبینم، دلایلم را برای این انتخاب بدین شرح خدمتان عرض میکنم .
خداوند برای مردم هر سرزمینی پدیده ای را واسطه رساندن نعمتش معیین نموده است،برای یکی کویر برای یکی دریا برای یکی جنگل برای یکی صحرا و برای ما کوهستان ،کوهستانی که از زمان غارنشینی در آن زیسته ایم و حامی و مامن ما بوده است ،دشت و دمنش را کاشته ایم و به کوه و کمرش پناه برده ایم آب چشمه سارش را نوشیده ایم و از جنگل و مرتعش ارتزاق کرده ایم به استواری کوهش بالیده ایم و در میان صحرایش آرمیده ایم ،این همه برای ماست که تنها در گوشه ای از زاگرس هزاران سال زیسته ایم زاگرسی که آوازه نامش عالم گیر است و وسعت تمدنش به وسعت نیمی از فلات ایران گسترده و قدمت تمدنش با سابقه تر از تمام جهان .تمدن کهن سال ما با همه چند هزار سال سابقه اش تنها بخشی از زاگرس است،اما امروز سرزمینی که عقاب آسمانش هم روزگاری پرهایش را به ما باج میداد و به لطف دنا و خومی وساورز و خائیز و صدها کوی و کمرش به دلیران و مبارزانمان پناه.همه ی داشته هایش را در طبق اخلاص به ما ارزانی داشته و خوان نعمتش را به لطف پروردگار بر ما گسترانده ،بی کم و کاستی .زاگرس تا به امروز همه چیزش را به ما ارزانی داشته بجز نامش را که آن را نیز مادرانه به ما پیشکش کرده تا با افتخار بر سرزمینمان بنهیم و تمام سابقه ،زیبایی ،تاریخ و تمدنش را که بی نامش معنا ندارد، یکجا از آن خود کنیم و به اعتبار این نام عزیز خود را و دیار محروممان را به جهانیان بشناسانسم تا هر انسانی که از گوشه و کنار جهان برای دیدن، پرسپولیس و پاسارگاد و شیراز و اصفهان و …به ایران سفر میکند وسوسه نام عزیز زاگرس او را به دیار ما روانه کند.نام زاگرس را نه تنها برازنده نام استانم میدانم بلکه او را به وسعت نام ایران می انگارم و یقین دارم با برگزیدن این نام استان زیبایم ،آنچنان که در خور شان و جایگاهش باشد بر سر زبان ها می افتد و در این روزگار جهانی شدن این راه پر پیچ و تاب را به سرعت بیشتری می پیماید.
دوست عزیزم از آن روی که آینده ای درخشان را در آتیه حضرت عالی هویدا است ،صمیمانه از شما میخواهم در هر جایگاه و مقامی که قرار گرفتی هیچگاه و به هیچ قیمتی به جای مردم تصمیم نگیری و بر خلاف رای مردم اعمال نفوذ نفرمایی.

توضیح: مطلبی که می‌خوانید از سری یادداشـــــت های بینندگان ما است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می توانند، در مورد نقد یا تایید این مطلب یادداشت خود را بنویسند.

دوست و برادرت،محمد بنیادی نژاد

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن / ۱۳۹۰ در ۲۳:۳۲

گیل زمان @ شنبه 15 بهمن 1390 - 10:01:20

با توجه به اینکه تلفظ اسم استان ( کهگیلویه و بویراحمد ) برای مسئولین رده بالا کشوری که به این استان سفر می کنند مشکل است و آنرا نمیتوانند درست تلفظ کنند، چه بهتر که نام آن را استان زاگرس تغییر داده که بی ارتباط با استان مان نیست .
sport @ شنبه 15 بهمن 1390 - 18:27:34

بچه مه کوتا نیای تو اگه مشکلت با اسم کهگیلویه و بویر احمد حل میشه باشه ایما هم حرفی نداریم . اما اخرش نفهمیدم چه سودی واست داره.
جواب اکبری @ شنبه 15 بهمن 1390 - 21:05:44

آقای اکبری اینقدر برای کهگیلویه یعنی همان که وکلور فلسفه نباف کهگیلویه ای ها تا توانستند روی کاندیدا با هم دعوا راه نندازند ورسم فرهنگ داری را حفظ کنیم آنوقت دنبال اسم باشند .اسم خوب بودن به عمل خوب است که ما کهگیلویه ایها هر روز با خودمان قهریم وبه بویراحمدیها حسادت میکنیم .بعضی از ما از شمر هم بدتریم وبه خاطر یک کاندید حاضریم برادران خود را بکشیم آنوقت میخواهیم نام استان را بگذاریم ککککهگگگگییییلویه
یکی از ما @ شنبه 15 بهمن 1390 - 21:21:50

فقر فرهنگی.درصد بالای بیکاری.آمار بالای اعتیاد. درصد حیرت آورطلاق.رانت خواری و فامیل بازی. تعصبات قبیله ای عصر حجری. کم کاری و ضعف تاسفبار دستگاههای مجری فرهنگ عمومی . صدا وسیمای منفعل.
رسالتت بیان این دردهای استخوانسوز و مطالبه آنهاست. نه نامه نوشتن به اشخاص و دامن زدن به موضوعی که اصلا درد و دغدغه محسوب نمی شود.
راستی درد دیگری نیز به یادم آمد:تنها در سایتهای استان ماست که افراد در انتهای نوشته خود از عناوینی چون مهندس. مدرس . دکتری . مورخ. محقق و... استفاده می کنند.
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
مسعود @ دوشنبه 24 بهمن 1390 - 14:29:40

باید اسم استان همیشه لر کهگیلویه و بویراحمد به لرستان جنوبی تغییر پیدا کند
واقعا اسم طولانی و سختیه و بی معنییه

گیـــــــــلویه @ شنبه 29 بهمن 1390 - 01:42:00

"از جهتي ديگر در جواب آن دسته از اشخاصي كه تلفظ اين نام باستاني را دشوار مي دانند بايد گفت اگراين اسم را مانند تلفظ باستاني و قديمي اش يعني كوه گيلويه تلفظ كنيم بسيار آسانتر ، زيباتر و جالب تر از كهگيلويه است."

واقعا ممنونم از این مقاله مفید

به نظر من هم اگر بنا بر تغییر نام استان شد -که نشدنش بهتره- بهترین نام "کوه گیلویه" یا فقط "گیلویه" است
-کوتاه بودن
-روان بودن
-زیبا بودن
-با اصالت، با هویت، و تاریخی بودن
عنوان نظر
نام شما:
متن نظر:
عدد روبرو را وارد کنید

تبليغات6

تبليغ دانشگاه

یادداشت

گزارش

گفتگو

مقالات